گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

گرامیداشت شهید شوشتری با تئاتر بزرگ میدانی «نوری در نیمروز» | نمایش غیرت و انسانیت  

  • کد خبر: ۱۸۶۱۴۷
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
گرامیداشت شهید شوشتری با تئاتر بزرگ میدانی «نوری در نیمروز» | نمایش غیرت و انسانیت  
نمایش بزرگ میدانی «نوری در نیمروز» به کارگردانی محمد جهانپا و به همت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار می شود.  

به گزارش شهرآرانیوز، رنگ خون روی صفحه نقش بسته است. صفحه‌ای که به تاریخ و واقعیت پیوند می‌خورد و گویای روایت مردی است که جان خود را برای وطن، دین و شرف ایرانی و انسانیت فدا کرده است.

روایت مردی از جنس نور  

مردی که از جوانی تا لحظه شهادت نوری الهی در سینه داشت و هر جا که پا می‌گذاشت هدفش خدمت به خدا و خلق خدا بود. مردی که نور خدا در سینه اش می‌تابید و علی وار به جنگ با بی عدالتی‌های زمانه خود می‌رفت. گاهی در مقابل یک کارخانه دار آمریکایی که به کارگران ایرانی بی احترامی می‌کرد و  غیرتش اجازه نداد عزت ایرانی حتی کارگرش نزد اجنبی خدشه دار شود و عطای کار در کارخانه و درآمد برای زن و بچه اش را به لقای بی حرمتی و بی عزتی ایرانی بخشید چرا که معتقد بود روزی اش دست خداست.  

مردی که روزی در حمایت از انقلاب اسلامی ایران و در خیابان‌های شهر مشهد با دشمن می‌جنگید، روزی در جبهه و خاکریز‌های جنگ برای حفظ و دفاع از سرزمین و آرمان‌های مقدس در عملیات‌های والفجر ۳ و ارتفاعات کله قندی و عملیات مرصاد و کرمانشاه و ... دست به اسلحه می‌برد و روزی هم بعد از جنگ در سیستان و بلوچستان به دنبال حفظ وحدت میان شیعه و سنی بود و روزی علیه داعش می‌جنگید و خواب آن‌ها را آشفته کرده بود تا مردم سرزمینش آرام بخوابند. مردی که نامش نورعلی شوشتری است و در نهایت تخم کینه‌ای که داعش در خود کاشته بود و نورعلی را مانع رسیدن به اهداف شومش می‌دانست او را ۲۶ مهرماه ۱۳۸۸ در همایشی به نام "وحدت اقوام و مذاهب سیستان و بلوچستان" به شهادت رساند.  

نمایش‌های میدانی فرصتی برای انتقال مفاهیم واقعی به مخاطب است

کارگردان نمایش بزرگ میدانی «نوری در نیمروز» در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص این نمایش گفت: این نمایش با حمایت و پشتیبانی فرهنگسرای سردار قاسم سلیمانی و شهرداری مشهد از حدود دو ماه پیش کار خود را آغاز کرد.  

محمد جهانپا با بیان این مطلب که نمایش‌های میدانی می‌تواند بر مخاطب به ویژه مخاطب جوان اثر واقعی بگذارد اظهار کرد: این نمایشنامه مربوط به زندگی شهید سردار نورعلی شوشتری است که بر اساس واقعیت و منابع رسمی نوشته شده است و سعی کردیم از افکت‌های سینمایی برای لمس و درک بهتر واقعیت جنگ برای مخاطب نوجوان و جوان استفاده کنیم تا خود را در صحنه‌های واقعی زندگی حس می‌کند.  

جهانپا به ضعف نبود مکان مشخصی برای اجرای نمایش‌های میدانی در مشهد اشاره کرد و افزود: هرچند مشهد با وجود ظرفیت‌های خوب نمایشی که دارد هنوز نتوانسته مکان مناسب و ثابتی برای نمایش‌های میدانی و آئینی در نظر بگیرد که این مسئله نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی است تا بتوان سناریو و صحنه بهتر و با کیفیتی چید و به طور مداوم و در زمان‌های مختلف برای موضوعات متفاوت از این ظرفیت استفاده کرد.  

وی عنوان کرد: نمایش بزرگ میدانی «نوری در نیمروز» با حضور ۱۰۰ نفر از بازیگران و عوامل فنی و در چهار صحنه میدانی که هر کدام به بخش‌هایی از زندگی شهید سردار نورعلی شوشتری می‌پردازد ساخته شده است و بازیگران برای آمادگی خود حدود دو ماه تمرین کردند.  

گفتنی است نمایش بزرگ میدانی «نوری در نیمروز» به همت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و فرهنگسرای شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و گروه هنری جلوه هشتم به تهیه کنندگی محمدعلی چمی گو و کارگردانی محمد جهانپا هر شب در بلوار نماز روبروی کوهشار ساعت ۱۹ برگزار می‌شود و تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.  

علاقمندان برای تماشای این نمایش میدانی می‌توانند با ارسال عدد ۵ به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ بلیط تهیه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->